Forum Wykluczeni Opiekunowie Strona Główna   Wykluczeni Opiekunowie
FORUM OPIEKUNÓW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH, KTÓRYCH NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ ORZECZONA ZOSTAŁA PO 18 ROKU ŻYCIA (TZW. DOROSŁYCH NIEPEŁNOSPRAWNYCH) - OPIEKUNÓW WYKLUCZONYCH PRZEZ RZĄD
 


Forum Wykluczeni Opiekunowie Strona Główna -> PLAN DZIAŁANIA -> PLAN DZIAŁANIA 4
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
  Post PLAN DZIAŁANIA 4 - Wysłany: Nie 14:16, 04 Sie 2013  
Max




Dołączył: 16 Lip 2013
Posty: 58
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: pomorskie


1.Proszę Was byśmy kontynuowali dalsze wysyłanie listów przez Pocztę Polską za potwierdzeniem odbioru . Listy (Prośby o przyspieszenie rozpatrzenia wniosku RPO do Trybunału Konstytucyjnego) to zadanie jest teraz najważniejsze do czasu aż TK ruszy się i rozpatrzy ten wniosek RPO .Wzory takiej prośby są na forum w dziale wzory pism, np. wzór SLD wystarczy go przerobić na naszą potrzebę ,można i własnymi kilkoma zdaniami napisać taką prośbę. W dziale Wzory pism jest też zredagowany list prośba , przez opiekun matki. Napiszcie sobie taki wniosek lub skopiujcie i wydrukuje go w 20 egzemplarzach , następnie przejść się po znajomych , rodzinie, sąsiadach i zbierać podpisy i ich adresy, a następnie wysłać na Adres TK:

Do Pana Prezesa . Andrzej Rzepliński Trybunał Konstytucyjny
Al. Jana Christiana Szucha 12 a
00-918 Warszawa

Ślijmy te prośby w ogromnych ilościach, jak na razie jest to jedyna nadzieja dla nas i szansa, nie spieprzmy tego!


* * * * * * * * * * * * * *

2 .Proponuję jeszcze, żebyśmy pisali listy opisując własną sytuację życiową, trudności z jakimi się teraz borykamy, jak zostaliśmy skrzywdzeni przez Rząd , o dyskryminacji itp...itd...
Podaję namiary na nowe adresy. Gdzie wysłać.
Kto jeszcze nic nie wysłał a chce to zrobić, w dziale kontakty są stare adresy, ale aktualne są niżej - używajmy ich do nagłośnienia naszych spraw.

Kardynał Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski
[link widoczny dla zalogowanych] , [link widoczny dla zalogowanych]

Kardynał Stanisław Dziwisz. [link widoczny dla zalogowanych]

Biskupi Diecezjalni

Archidiecezja Białostocka Abp . Edward Ozorowski tel.: 85-665-24-00 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Bielsko –Żywiecka Bp . Tadeusz Rakoczy tel. 33 81 90 609 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Bydgoska Bp. Jan Tyrawa tel. 52 366 98 00 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Częstochowska Abp . Wacław Depo tel. 34 324 96 67 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Drohiczyńska Bp .Pacyfik Dydycz tel. 85 655 78 08 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Elbląska Bp. Jan Styrna tel. 55 232 73 70 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Ełcka Bp . Jerzy Mazur tel. 87 621 68 02 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Gdańska Abp . Sławoj Leszek Głódź tel. 58 552 00 51 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Gliwicka Bp . Jan Kopiec tel. 32 230 71 42 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Gnieźnieńska Abp . Józef Kowalczyk tel. 61 424 82 34 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Kaliska Bp. Edward Janiak tel. 62 757 15 16 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Katowicka Abp . Wiktor Skworc Tel. 32 251 48 30 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Kielecka Bp . Kazimierz Ryczan tel. 41 344 54 25 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Koszalińsko-Kołobrzeska Bp . Edward Dajczak tel. 94 343 87 11 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Krakowska Kard. Stanisław Dziwisz tel. 12 628 81 10 kardynał@diecezja.krakow.pl
Diecezja Legnicka Bp . Stefan Cichy tel. 76 724 41 00 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Lubelska Abp . Stanisław Budzik tel. 81 532 34 68 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Łomżyńska Bp . Janusz Stepnowski tel. 86 473 46 40 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Łowicka Bp . Andrzej Franciszek Dziuba tel. 46 837 47 90 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Łódzka Abp . Marek Jędraszewski tel. 42 66 48 700 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja opolska Bp . Andrzej Czaja tel. 77 443 21 10 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Peplińska Bp. Ryszard Kasyna tel. 58 536 12 21 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Płocka bp . Piotr Libera tel. 24 262 35 76 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Poznańska Abp . Stanisław Gądecki tel. 61 851 28 40 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Przemyska Abp . Józef Michalik tel. 16 678 66 94 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Radomska Bp. Henryk Tomasik tel. 48 340 62 00 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Rzeszowska Bp . Jan Wątroba tel. 34 324 10 44 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Sandomierska Bp . Krzysztof Nitkiewicz tel. 15 644 56 26 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Siedlecka Bp . Zbigniew Kiernikowski tel. 25 644 21 95 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Sosnowiecka Bp . Grzegorz Kaszak tel. 32 293 51 51 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Szczecińsko –Kamieńska Abp . tel. 91 454 22 92 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Świdnicka Bp . Ignacy Dec tel. 74 856 44 01 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Tarnowska Bp . Andrzej Jeż tel. 14 631 73 30 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Toruńska Bp . Andrzej Suski Tel. 56 622 35 30 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Warmińska Abp .Wojciech Ziemba tel. 89 524 71 77 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Warszawska Kard . Kazimierz Nycz tel. 22 531 71 00 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Warszawsko – Praska Abp .Henryk Hoser Sac tel. 22 518 15 06 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Włocławska Bp . Wiesław Mering tel. 518 014 501 [link widoczny dla zalogowanych]
Archidiecezja Wrocławska Abp . Józef Kupin tel. 71 322 50 81 [link widoczny dla zalogowanych]
Eparchia Wrocławsko-Gdańska Bp. Włodzimierz Juszczak tel. 71 343 94 67 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Zamojska –Lubaczowska Bp . marian Rojek tel. 84 627 95 21 [link widoczny dla zalogowanych]
Diecezja Zielonogórska- Gorzowska Bp .Stefan Regmunt tel. 68 451 23 40 [link widoczny dla zalogowanych]




Kler, jeśli zechce, to może dużo, ale i my musimy tam dużo listów posłać, by ich wyczulić na naszą krzywdę. Prośmy ich o zajęcie stanowiska w obronie nas wykluczonych.

To jest Wersja do szybkiego hurtowego Wysyłania wiadomości ,,Zaznaczamy myszką kilkanaście ,ile kto chce kopiujemy adresy i wklejamy na naszej skrzynce kontaktowej w prywatnych poczcie e-mail ………..ile zaznaczycie tyle zostanie wysłane .czyli warto poświęcić 15 min ,,,,,,,,,,nóż ,widelec a może będzie odzew najwyżej stracicie tylko te 15 min …Proszę Was wysyłajcie ,,choćby na wzgląd tego ile włożyłem w to roboty ,proszę

[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
kardynał@diecezja.krakow.pl ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] , [link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] , [link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,
[link widoczny dla zalogowanych] ,







TVP- Polonia [link widoczny dla zalogowanych]
Radio RMF- FM [link widoczny dla zalogowanych]
TVP-Info [link widoczny dla zalogowanych]
Caritas Polska [link widoczny dla zalogowanych]

Do Tomasza lisa nie mogę znaleźć e-maila ,ale jest inna możliwość tu jest link .do telewizji polskiej
Klikamy w -Kontakt Z Widzami - tam dodajemy do jakiego programu odnosi się nasz list czyli Tomasz Lis Na żywo
[link widoczny dla zalogowanych]

Uwaga!!! Ograniczona ilość znaków do 1000 i piszemy co nam w duszy gra .

Podaję Też adresy do Komisji Europejskiej i do Parlamentu Europejskiego (jest ktoś chętny kto zrobi nam wzór takiego listu?)

Komisja Europejska

European Commission
(Attn: Secretary-General)
Rue de la Loi 200
B-1049 Brussels, Belgium
tel.: 00 32 2 299 11 11
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Parlament Europejski

Committee on Petitions
The Secretariat
Rue Wiertz
B-1047 Brussels, Belgium

Nie zrażajcie się tym że nie ma przy adresach nazwisk konkretnych ludzi, listy nasze zapewne są czytane i przekazywane gdzie trzeba w odpowiednie ręce. Znaleźć adres konkretnej osoby a już nr tel. graniczy z cudem.

A i jeszcze jedno. Ja mam napisany obszerny list jak to u mnie i u nas wykluczonych wgląda sytuacja, mam to skopiowane jako dokument Microssoft Office Word i gdy mam jakiś nowy adres, kopiuję ten list wklejam i wysyłam. Każdy ma chyba Worda do pisania w swoim laptopie czy komputerze, więc zapisujcie swoje materiały.
Zapewne dla wielu to rzecz oczywista, ale nie zaszkodzi przypomnieć.


Ostatnio zmieniony przez Max dnia Pon 22:51, 05 Sie 2013, w całości zmieniany 4 razy
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Nie 15:54, 04 Sie 2013  
opiekunka mamy




Dołączył: 21 Lip 2013
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Częstochowa


Mam gotowy list,zbieram podpisy i wysyłam do TK .
Do wszystkich wymienionych, oprócz Parlamentu Europejskiego napisałam.
Pozdrawiam kochani.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Nie 16:01, 04 Sie 2013  
Admin
Administrator



Dołączył: 14 Lip 2013
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów




Dzięki!

Do Parlamentu przydałby się wszystkim wzór.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Nie 16:31, 04 Sie 2013  
Joanna




Dołączył: 16 Lip 2013
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Koszalin


Niech ktoś napisze po polsku do parlamentu europejskiego może mi się uda namówić perwnego filologa angielskiego na tłumaczenie listu. Wiem że dobrze zna angielski.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Nie 16:49, 04 Sie 2013  
Admin
Administrator



Dołączył: 14 Lip 2013
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów




Joanno no byłoby super, tylko kto napisze odpowiedni wzór?

Kailina-2 napisała:

W skardze do Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego warto powołać się na Kartę Praw Podstawowych UE. Oto link i fragmenty Karty:
[link widoczny dla zalogowanych]
Artykuł 20
Równość wobec prawa
Wszyscy są równi wobec prawa.
Niedyskryminacja
1. Zakazana jest wszelka dyskryminacja w szczególności ze względu na płeć, rasę, kolor skóry,
pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy
polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek,
urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
Artykuł 25
Prawa osób w podeszłym wieku
Unia uznaje i szanuje prawo osób w podeszłym wieku do godnego i niezależnego życia oraz do
uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym.
Artykuł 26
Integracja osób niepełnosprawnych
Unia uznaje i szanuje prawo osób niepełnosprawnych do korzystania ze środków mających zapewnić
im samodzielność, integrację społeczną i zawodową oraz udział w życiu społeczności
Artykuł 34
Zabezpieczenie społeczne i pomoc społeczna
3. W celu zwalczania wykluczenia społecznego i ubóstwa, Unia uznaje i szanuje prawo do
pomocy społecznej i mieszkaniowej dla zapewnienia, zgodnie z zasadami ustanowionymi
w prawie Unii oraz ustawodawstwach i praktykach krajowych, godnej egzystencji wszystkim
osobom pozbawionym wystarczających środków.

Izis napisała:

Ta karta Praw i jej poszczególne artykuły jasno mówią , iż zostały pogwałcone prawa obywatelskie nie tylko na podstawie Konstytucji Rzeczpospolitej ale również Kart Praw Unii Europejskiej. Mylę ,że gdyby ta sprawa Szanowni Państwo trafiła faktycznie do Parlamentu Europejskiego to Pan Tusk miałby się z czego tłumaczyć…..
Jednak tam o ile wiem trzeba napisać w języku angielskim..

Ada napisała:

Kochani – jak zdecydujecie się wysłać skargę do Komisji Europejskiej, to nie zapomnijcie o złamaniu zasady równości – bo to jest też jedno z podstawowych praw w UE.

Zasada równości i zasada niedyskryminacji:
[link widoczny dla zalogowanych]

Moim zdaniem warto by było w takim liście podkreślić jeszcze temat deinstytucjonalizacji http://www.wykluczeniopiekunowie.fora.pl/deinstytucjonalizacja,34/deinstytucjonalizacja,318.html


Ostatnio zmieniony przez Admin dnia Nie 16:56, 04 Sie 2013, w całości zmieniany 1 raz
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Pon 7:08, 05 Sie 2013  
Joanna




Dołączył: 16 Lip 2013
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Koszalin


Może ktoś odważny napisze, ja postaram się namówić filologa na tłumaczenie.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Pon 7:17, 05 Sie 2013  
Joanna




Dołączył: 16 Lip 2013
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Koszalin


prowadzenie
Wydanie informatora poświę conego schematowi procedury składania skargi i zasadom
postę powania przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu
podyktowane zostało z jednej strony wzrostem zainteresowania społeczeństwa tą
problematyką, z drugiej natomiast brakiem ogó lnodostę pnych i przekazywanych
przystę pnym ję zykiem informacji na ten temat. Wydawane publikacje poświę cone
funkcjonowaniu Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, raczej w sposó b
marginalny traktują kwestię procedury składania skargi do instancji w Strasburgu, a
jeż eli już ją poruszają, to w sposó b niezrozumiały dla osó b, któ re nie mają na co dzień
do czynienia z fachowym ję zykiem prawniczym. I właśnie to „niezrozumienie” jest
powodem tego, ż e blisko 90% skarg składanych do Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka przez obywateli Polski ze wzglę du na uchybienia natury formalnej jest
odrzucana i nie podlega rozpatrzeniu. Celem naszego informatora jest poprowadzenie
„krok po kroku” ewentualnego skarż ącego przez zawiłości strasburskich procedur w
taki sposó b, aby po jego lekturze dokładnie wiedział w jakim terminie należ y taką
skargę złoż yć, jakie wymogi formalne powinna ona spełniać i przede wszystkim jaki
jest przedmiotowy i podmiotowy zakres skargi. Za zasadnością publikacji bę dącej
przedmiotem tego projektu, przemawia ró wnież fakt, ż e mało jest instytucji bezpłatnie
udzielających informacji na ten temat, a zapotrzebowanie społeczeństwa na nie
ogromne. Wyraźnie widać to na przykładzie osó b korzystających z usług naszej
instytucji, któ re często odsyłane są do Regionalnego Centrum Informacji Europejskiej
przez ró ż ne organizacje i instytucje publiczne nie bę dące w stanie udzielić petentowi
wyczerpującej informacji o procedurach składania skargi, nie wspominając już o
adresie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Informator „Jak pisać skargę do
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka” jest wię c wyjściem naprzeciw sugestiom i
oczekiwaniom osó b zainteresowanych złoż eniem skargi do Strasburga i z praktyki
naszej działalności wynika, ż e sposó b przekazania zawartych w nim informacji
doskonale spełnia swoją rolę . Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
4
1. Czym są Europejska Konwencja Praw Człowieka i Europejski Trybunał Praw
Człowieka?
Europejska Konwencja Praw Człowieka, to traktat mię dzynarodowy, któ ry wszedł w
ż ycie w 1953 r i ma on niewątpliwie charakter bezprecedensowy. Określa on
niezbywalne prawa i wolności, na któ re każ dy z nas moż e się powołać oraz
zobowiązuje państwa do ich przestrzegania w stosunku do każ dej osoby podlegającej
ich jurysdykcji. Co wię cej, Konwencja ustanawia mię dzynarodowy system ochrony
praw człowieka. Państwa, a takż e osoby indywidualne, bez wzglę du na ich
obywatelstwo, mogą wnosić skargi do instytucji w Strasburgu, jeśli zarzucają państwu
bę dącemu stroną Konwencji naruszenie zagwarantowanych w niej praw. Tą instancją
jest oczywiście Europejski Trybunał Praw Człowieka, któ rego obligatoryjna
jurysdykcja rozciąga się z urzę du na wszystkie państwa bę dące stronami Konwencji .
2. Kto może wnieść skargę do Trybunału?
Podmiotem uprawnionym do wniesienia skargi do Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka zgodnie z zapisem art. 34 Konwencji jest „... każ da osoba, organizacja
pozarządowa lub grupa jednostek, któ ra uważ a, ż e stała się ofiarą naruszenia przez
państwo praw zawartych w Konwencji lub jej Protokołach”.
3. Jakie prawa są chronione Konwencją ?
Moż na wnieść skargę z powodu:
1. Naruszenia prawa do ż ycia
2. Złamania zakazu tortur i innego nieludzkiego traktowania lub karania
3. Bezprawnego pozbawienia wolności
4. Nierzetelnego procesu sądowego
5. Niedopuszczalnej ingerencji władz w ż ycie prywatne i rodzinne
6. Naruszenia wolności sumienia i wyznania
7. Tłumienia wolności słowa
8. Ograniczania swobody organizowania się i zgromadzeń
9. Pogwałcenia praw do poszanowania mienia
10.Pogwałcenia prawa do nauki
11.Pogwałcenia prawa do wolnych wyboró w
12.Pogwałcenia swobody poruszania się i wyboru miejsca zamieszkania
13.Pogwałcenia prawa do opuszczania kraju, włączając w to swó j własny
4. Co może być przedmiotem skargi?
Przedmiotem skargi moż e wiec być tylko naruszenie tego prawa, któ rego ochronę
gwarantuje Konwencja. Jeż eli skarga nie daje się pogodzić z postanowieniami
Konwencji lub jej Protokołó w, Trybunał uzna ją za niedopuszczalną.Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
5
5. Przeciwko komu możemy wnieść skargę ?
Na podkreślenie zasługuje fakt, ż e skarga moż e dotyczyć naruszeń naszych praw
gwarantowanych Konwencją, któ rych dopuściły się władze publiczne tzn. organy
władzy, administracji państwowej lub samorządowej, sądy etc. Niedopuszczalne jest
zatem wniesienie skargi przeciwko osobom prywatnym oraz fundacjom, związkom
zawodowym, stowarzyszeniom, przedsię biorstwom, spó łdzielniom czy też spó łkom.
Istnieje jednak moż liwość odstę pstwa od tej reguły w sytuacji, gdy wymienione wyż ej
instytucje i organizacje wykonują zadania zlecone przez administrację państwową.
6. Jakiej Skargi nie rozpatrzy Trybunał?
Trybunał nie rozpatrzy skargi anonimowej ani takiej, któ ra jest co do istoty identyczna
ze sprawą już rozpatrzoną przez Trybunał lub ze sprawą, któ ra została poddana innej
procedurze dochodzenia lub rozstrzygnię cia i jeśli skarga nie zawiera nowych,
istotnych informacji. Powodem odrzucenia skargi bę dzie ró wnież brak jej
oczywistego uzasadnienia lub naduż ycia prawa do skargi. Jednak fundamentalnym
wymogiem dopuszczalności skargi jest wyczerpanie przez skarż ącego wszystkich
środkó w odwoławczych, przewidzianych prawem wewnę trznym, zgodnie z
powszechnie uznanymi zasadami prawa mię dzynarodowego. Wykorzystanie
wszystkich środkó w odwoławczych przewidzianych prawem krajowym oznacza, w
przypadku polskiego porządku prawnego wniesienie odwołania do sądu II instancji, a
nawet podję cie pró by kasacji. Gdy sprawa dotyczy postę powania administracyjnego
należ y odwołać się do organu administracji II instancji. Jeż eli jego decyzja nadal nas
nie satysfakcjonuje ostateczną instancją odwoławczą bę dzie Naczelny Sąd
Administracyjny. W odwołaniach do wymienionych wyż ej organó w wymiaru
sprawiedliwości, należ y pamię tać o tym, ż e muszą one zawierać takie same zarzuty,
jakie w przyszłości zamierzamy podać w skardze do Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka.
7. Jaki jest termin złożenia skargi?
Skarż ący moż e wnieść skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w ciągu
sześciu miesię cy od daty podję cia ostatecznej decyzji, bę dącej podstawą do
wystąpienia ze skargą. Jeż eli skarga wpłynie do Strasburga po upływie tego terminu,
zostanie przez Trybunał odrzucona ze wzglę dó w formalnych.
8. Pierwsza rzecz jaką powinieneś zrobić po podję ciu decyzji o wniesieniu skargi do
Trybunału
Jeż eli już wyczerpiemy wszystkie dostę pne środki a decyzja sądu nadal nas nie
satysfakcjonuje i decydujemy się na złoż enie skargi do Strasburga, to pierwszą rzeczą
jaką powinniśmy w tej sytuacji zrobić jest napisanie listu do Trybunału w ję zyku
ojczystym, w któ rym przedstawimy powody zwró cenia się do strasburskiej instancji.
Przede wszystkim list ten powinien zawierać:Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
6
1. Kró tkie przedstawienie sprawy
2. Określenie, któ re z praw zostało naruszone
3. Informacje o wykorzystanych środkach
4. Zestawienie wydanych decyzji z kró tką informacją o ich treści, dacie wydania i
organie, któ ry je podjął. Należ y dołączyć do tych informacji kopie
przedstawianych decyzji.
List ten należ y wysłać na nastę pujący adres:
The Registrar
European Court of Human Rights
Council of Europe
F-67075 Strasbourg Cedex
Francja
9. Wysłałeś list do Strasburga i co dalej?
W odpowiedzi na list Trybunał przyśle nam formularz skargi, któ ry należ y wypełnić w
ję zyku angielskim lub francuskim i odesłać ponownie do Strasburga. Moż emy ró wnież
zostać poproszeni o przesłanie wraz ze skargą dodatkowych informacji lub
dokumentó w dotyczących naszej sprawy. Jeż eli nadesłana przez nas skarga spełnia
wymogi formalne, zostaje zarejestrowana w Sekretariacie Trybunału, a jej treść zostaje
powiadomiony rząd państwa przeciwko któ remu została wniesiona.
10. Fundamentalna zasada, o któ rej powinieneś pamię tać piszą c skargę do
Trybunału
Należ y ró wnież pamię tać o tym, ze w skardze nie moż na odwoływać się do treści
wyroku wydanego na niekorzyść skarż ącego. Trybunał nie jest bowiem jeszcze
jednym sądem w toku instancji, któ ry ma kontrolować, czy wyrok był sprawiedliwy.
Należ y to wyłącznie do sądó w krajowych. Zadanie Trybunału ogranicza się w takich
sprawach do oceny, czy wyrok został wydany w drodze rzetelnego procesu sądowego
z zachowaniem wszystkich gwarancji zawartych w art.. 6 Konwencji. O tym warunku
skarż ący muszą szczegó lnie pamię tać. Skargi ograniczającej się do zarzutu, ż e wyrok
był niesprawiedliwy nie należ y wię c w ogó le wysyłać do Strasburga, ponieważ i tak
zostanie odrzucona.
1
11. Masz prawo nie ujawniać swojej tożsamoś ci publicznie w postę powaniu przed
Trybunałem
Moż e zdarzyć się tak, ż e wnosząc skargę do Trybunału z jakichś wzglę dó w nie
bę dziemy chcieli publicznie ujawniać naszej tożsamość. Taka moż liwość jest
dopuszczalna. Należ y jednak poinformować o tym już w samej skardze i przedstawić
racjonalne argumenty motywujące nasze odstąpienie od zasady publicznego dostę pu
do informacji w postę powaniu przed Trybunałem.
1 M.A Nowicki, Europejska Konwencja Praw Człowieka, s.10, Zakamycze 1999Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
7
12. Etapy postę powania przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka
Pierwszy etap postę powania polega na badaniu dopuszczalności skargi przez Komitet,
któ ry nastę pnie, w drodze jednomyślnego głosowania, podejmuje jedną z trzech
decyzji. Moż e uznać skargę za dopuszczalną i przekazać ją do rozpoznania Izbie,
stwierdzić jej niedopuszczalność lub skreślić sprawę z wokandy. Decyzja o
niedopuszczalności skargi oznacza ostateczne zakoń czenie postę powania w sprawie.
Wykreślenie z wokandy, ró wnież koń czące postę powanie, nastę puje wtedy, gdy np.
skarga zostaje przez skarż ącego wycofana lub nastąpiło polubowne załatwienie
sprawy. Decyzja o dopuszczalności całkowitej lub czę ściowej oznacza kontynuację
postę powania.
Drugi etap odbywa się przed składem orzekającym Izby. Bada ona ponownie
dopuszczalność skargi, jednomyślnie lub wię kszością głosó w podejmuje decyzję w
przedmiocie dopuszczalności, a nastę pnie rozpoznaje ją merytorycznie. Jeż eli sprawa
jest skomplikowana, to do momentu wydania wyroku Izba moż e przekazać ją do
rozpoznania Wielkiej Izbie, chyba ż e strony temu się sprzeciwią. Merytoryczna
decyzja Izby ma charakter wyroku ostatecznego, jeż eli ż adna ze stron nie wniesie o
dalsze postę powanie.
W ciągu trzech miesię cy od decyzji Izby strony mogą wnieść o rozpoznanie sprawy
przez Wielką Izbę . Orzekanie na tym etapie ma charakter postę powania drugiej
instancji. Nie jest to jednak automatyczne, gdyż o dopuszczeniu sprawy do tego
postę powania decyduje Wielka Izba w składzie 5 sę dzió w. Merytoryczna decyzja
Wielkiej Izby po ponownym rozpoznaniu sprawy jest ostatecznym wyrokiem w danej
sprawie.
Na każ dym z opisanych powyż ej etapó w moż liwe jest ponadto polubowne załatwienie
sprawy mię dzy rządem a skarż ącym. W takim przypadku Trybunał wydaje decyzję o
skreśleniu sprawy z wokandy.
2
13. Na czym polega zasada publicznoś ci rozpraw przed Trybunałem?
Toczące się przed Trybunałem rozprawy mają charakter publiczny. Ich jawność moż e
być wyłączona z powodu np. ochrony ż ycia prywatnego, ze wzglę du na
bezpieczeństwo państwowe czy porządek publiczny. Obowiązująca w Trybunale
zasada publiczności rozpraw pociąga za sobą skutki tego rodzaju, ż e od momentu
rejestracji skargi, wszystkie związane z nią dokumenty powinny być publicznie
dostę pne. Wyjątek stanowią tu jedynie dokumenty związane z negocjacjami
ugodowymi.
14. Kto może reprezentować cię przed Trybunałem?
W zależ ności od powagi sprawy Prezes Izby przed któ rą toczy się postę powanie moż e
uznać, ż e skarż ący wymaga odpowiedniej reprezentacji prawnej przed Trybunałem.
Decyzję taką moż e podjąć dopiero po zakomunikowaniu skargi rządowi państwa
przeciwko któ remu została ona wniesiona. Reprezentantem skarż ącego moż e być
2
I. Lach, Postępowanie ze skargi indywidualnej przed Europejskim Trybunałem Praw CzłowiekaRegionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
8
adwokat posiadający uprawnienia do praktyki w państwach bę dących stronami
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i mieszkający w jednym z nich oraz biegle
władający jednym z oficjalnych ję zykó w Trybunału (angielski lub francuski).
15. Jeżeli nie stać cię na adwokata możesz liczyć na pomoc prawną
Jeż eli skarż ący nie jest w stanie sam pokryć całości lub czę ści kosztó w związanych ze
sprawą, a wymaga tego jej prawidłowy przebieg Prezes Izby z własnej inicjatywy lub
na wniosek skarż ącego moż e przyznać mu bezpłatną pomoc prawną. Nie moż e jednak
takiej decyzji wydać wcześniej niż po otrzymaniu uwag o dopuszczalności skargi od
pozwanego państwa. Oznacza to, ż e skarż ący nie moż e domagać się pokrycia przez
Trybunał kosztó w związanych np. z wniesieniem skargi. W przypadku wystąpienia o
udzielenie bezpł atnej pomocy prawnej skarż ący musi wypełnić deklarację , w któ rej
zobligowany jest do wykazania swoich dochodó w, posiadanego kapitału i zobowiązań
finansowych. Środki przyznane przez Trybunał na pomoc prawną mogą być
przeznaczone wyłącznie na pokrycie wynagrodzenia adwokata, kosztó w podró ż y i
pobytu, jak ró wnież innych niezbę dnych wydatkó w poniesionych przez skarż ącego lub
jego przedstawiciela.
Stawki zwią zane z pomocą prawną stosowane od 1 lipca 1999 we frankach
francuskich
Honoraria adwokackie
1. Przygotowanie sprawy –średnio- 2000, maksymalnie- 3000
2. Złoż enie argumentacji na piśmie –średnio –1800, maksymalnie- 2000
3. Złoż enie dodatkowej argumentacji na piśmie na ż ądanie Trybunału – średnio-
1000, maksymalnie –1200
4. Udział w rozprawie –średnio – 1800, maksymalnie – 2000
5. Udział w negocjacjach ugodowych –średnio – 1000, maksymalnie- 1200
Wydatki
1. Zwykłe wydatki biurowe (telefon, opłaty pocztowe, kserokopie itp.) zryczałtowana
kwota –średnio 300, maksymalnie – 500
2. Szczegó lne wydatki tj. tłumaczenia, uzyskanie dokumentó w wymagających
wniesienia opłaty, są pokrywane wyjątkowo i wyłącznie na podstawie
przedstawionych rachunkó w, po wcześniejszym wyraż eniu zgody na ich dokonanie
przez Kanclerza Trybunału, któ ry wskazuje takż e ich maksymalna kwotę
3. Koszty podró ż y na rozprawę adwokata lub skarż ącego, a takż e związane z
negocjacjami ugodowymi rozliczane są wyłącznie na podstawie przedstawionych
rachunkó w – samolot (klasa ekonomiczna i opłaty lotniskowe), pociąg (druga
klasa). W razie podró ż y prywatnym samochodem zwrot nastę puje do wysokości
ceny biletu kolejowego drugiej klasyRegionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
9
4. Dieta (maksymalnie trzy dni) w związku z udziałem w rozprawie adwokata i
skarż ącego lub w związku z negocjacjami ugodowymi (tylko adwokat), dieta
obejmuje takż e koszty lokalnych dojazdó w – 996 na osobę dziennie 3
16. Czym kończy się postę powanie przed Trybunałem?
Postę powanie przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka koń czy się
orzeczeniem wydanym przez Izbę rozpatrującą daną sprawę . Orzeczenie to jest
odpowiedzią na pytanie czy nastąpiło naruszenie Konwencji i w jaki sposó b. Izba
orzeka w nim takż e o zadośćuczynieniu oraz o kosztach i wydatkach.
17. Jeżeli nie satysfakcjonuje cię orzeczenie możesz wnieść wniosek o rozpatrzenie
sprawy przez Wielką Izbę
W okresie trzech miesię cy od daty wydania wyroku przez Izbę każ da ze stron
postę powania moż e wnioskować o przekazanie sprawy do Wielkiej Izby. Zespó ł
pię ciu sę dzió w Wielkiej Izby przyjmie taki wniosek, jeśli sprawa ujawnia poważ ne
zagadnienie dotyczące interpretacji lub stosowania Konwencji i jej Protokołó w lub
poważ ną kwestię o znaczeniu ogó lnym. Wyrok Wielkiej Izby jest ostateczny i nie ma
od niego odwołania.
Natomiast zgodnie z art. 44 wyrok Izby staje się ostateczny:
a) jeśli strony oświadczają, ż e nie bę dą wnioskować o przekazanie sprawy do
Wielkiej Izby lub
b) trzy miesiące od daty wydania wyroku, jeśli nie złoż ono wniosku o przekazanie
sprawy do Wielkiej Izby lub
c) jeśli zespó ł Wielkiej Izby odrzuci wniosek o przekazanie sprawy
18. Jakie są skutki prawne orzeczeń Trybunału?
Wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka są ostateczne, jednak nie uchylają
automatycznie, naruszających Konwecję orzeczeń sądó w krajowych. W przypadku
stwierdzenia przez Trybunał naruszenia przez państwo postanowień Konwencji, na
państwach spoczywa obowiązek dostosowania sytuacji prawnej i faktycznej do jej
wymogó w. Moż e to być np. wznowienie procesu, wydanie decyzji o wypłaceniu
odszkodowania, zwolnienie z aresztu, a nawet zmiana przepisó w prawnych. Jeż eli
ż adne działanie tego rodzaju nie moż e być zrealizowane Trybunał orzeka, gdy
zachodzi taka potrzeba , słuszne zadośćuczynienie pokrzywdzonej stronie. Organem
odpowiedzialnym za egzekucję orzeczeń jest Komitet Ministró w Rady Europy.
3 M.A Nowicki, Europejska Konwencja Praw Człowieka, s.20-21, Zakamycze 1999Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
10
19. Wzó r skargi i wyjaśnienia
źró dło: strony internetowe Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁ OWIEKA
Conseil de l’Europe - Council of Europe - Rada Europy
Strasbourg, France
Strasburg, Francja
REQUÊ TE
APPLICATION
SKARGA
présentée en application de l’article 34 de la Convention européenne de Droits de
L’Homme,
ainsi que des atricles 45 et 47 du Reglement de la Cour
under Article 34 of the European Convention on Human Rights
and Rules 45 and 47 of the Rules of Court
na podstawie Artykułu 34 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
oraz Artykuł 45 i 47 Regulaminu Trybunału
IMPORTANT:
La présente requête est un document juridique et peut affecter vos droits et
obligations.
This application is a formal legal document and may affect your rights and
obligations.
Formularz niniejszy jest oficjalnym dokumentem prawnym i może mieć wpływ
na Państwa prawa i obowią zki.
I - LES PARTIES
THE PARTIES
STRONY
A. LE REQUÊ RANT/LA REQUÊ RANTE
THE APPLICANT
SKARŻ Ą CY/SKARŻ Ą CA
(Renseignements à founir concernant le requêrant/la requêrante et son/sa
représentant(e) eventuel(le))
(Fill in the following details of the applicant and the represantive, if any)Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
11
Należy przedstawić informacje dotyczą ce skarżą cego/skarżą cej i ewentualnie
jego/jej reprezentanta/reprezentantki)
1. Nom de famille
Surname
Nazwisko
.........................................................................................................
2. Prénom (s)
First name (s)
Imię (imiona)
...........................................................................................................
Sexe: masculin/feminin
Sex: male/female
Płeć: mężczyzna/kobieta
3. Nationalité
Nationality
Narodowość
...........................................................................................................
4. Profession
Occupation
Zawód
...........................................................................................................
5. Date et lieu de naissance
Date and place of birth
Data i miejsce urodzenia
...............................................................................................
6. Domicile
Permanent address
Stały adres zamieszkania Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
12
..........................................................................................................
7. Tel. N°
.........................................................................................................
8. Adresse actuelle (si différente de 6.)
Present address (it different from 6.)
Aktualny adres (jeżeli inny niżpodany w pkt 6.)
...........................................................................................................
9. Nom et prénom du/de la représentant(e)*
Name of representative*
Imię i nazwisko reprezentanta/ reprezentantki*
...........................................................................................................
10. Profession du/de la représentant/e
Occupation of representative
Zawód reprezentanta/reprezentantki
.............................................................................
11. Adress du/de la représentant/e)
Address of representative
Adres reprezentanta/ reprezentantki
...........................................................................................................
12. Tel. N°
...........................................................................................................
Fax N°
...........................................................................................................
B. LA HAUTE PARTIE CONTRACTANTE
THE HIGH CONTRACTING PARTY
WYSOKA UKŁ ADAJĄ CA SIĘ STRONA Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
13
(Indiquer ci-après le nom de l’Etat/des Etats contre le(s)quel(s) la requête est dirigée)
(Fill in the name of the State(s) against which the application is directed)
(Należy podać nazwę państwa/państw, przeciwko któremu/którym skierowana
jest skarga)
13.
...........................................................................................................
* Si le/la requêrant/e) est représenté (e), joindre une procuration signée par le/la
requêrant(e) en faveur du/de la représentant(e).
A form of authority signed by the apllicant should be submitted if a represtantive is
appointed.
Jeżeli skarżą cy/skarżą ca ustanowił/a adwokata lub inną osobę do
reprezentowania go/jej, należy załą czyć podpisany formularz pełnomocnictwa.
II - EXPOSÉ DES FAITS
STATEMENT OF THE FACTS
OŚWIADCZENIE DOTYCZĄ CE STANU FAKTYCZNEGO
14.
...........................................................................................................
Si nécessaire, continuer sur une feuille séparée
Continue on a separate sheet if necessary
Można kontynuować na osobnej kartce,jeśli jest to konieczne
III - EXPOSÉ DE LA OU DES VIOLATION(S) DE LA CONVENTION ET/OU DES
PROTOCOLES ALLÉGUÉE(S), QUE DES ARGUMENTS À L’APPUI
STATEMENT OF ALLEGED VIOLATION(S) OF THE CONVENTION AND/OR
PROTOCOLS AND OF ARGUMENTS
OŚWIADCZENIE O DOMNIEMANYCH NARUSZENIACH KONWENCJI
I/LUB PROTOKOŁ Ó W WRAZ Z UZASADNIENIEM
15.
...........................................................................................................
IV - EXPOSÉ RELATIF AUX PRESCRIPTIONS DE L’ARTICLE 35 §1 DE LA
CONVENTION
STATEMENT RELATIVE TO ARTICLE 35 § 1 OF THE CONVENTION
OŚWIADCZENIE DOTYCZĄ CE ART. 35 § 1 KONWENCJI Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
14
(Donner pour chaque grief, et au besoin sur une feuille séparée, les renseignements
demandés sous les points 16 à 18-ci-après)
(If necessary, give the details mentioned below under points 16 to 18 on a separate
sheet for each separate complaint)
(Jeśli jest to konieczne, informacje wymienione w punktach 16-18 można
przedstawić na odrębnej kartce dla każdego zarzutu z osobna)
16. Décision interne définitive (date et nature de la décision, organe - judiciaire ou
autre - l’ayant rendue)
Final decision (date, court or authority and nature of decision)
Ostateczne orzeczenia (data; nazwa są du lub organu, który wydał orzeczenie;
rodzaj orzeczenia)
........................................................................................................
17. Autres décisions (énumérées dans l’ordre chronologique en indiquant, pour chaque
décision, sa date, sa nature et l’organe - judiciaire ou autre - l’ayant rendue)
Other decisions (list in chronological order, giving date, court or authority and nature
of decision for each of them)
Inne orzeczenia (proszę je wymienić w porzą dku chronologicznym podają c dla
każdego z nich datę, nazwę są du lub organu, który je wydał, oraz rodzaj
orzeczenia)
.........................................................................................................
18. Dispos(i)ez-vous d’un recours que vous n’avez pas exercé? Si oui, lequel et pour
quel motif n’a-t-il pas été exercé?
Is there or was there any other appeal or other remedy available to you which you
have not used? If so, explain why you have not used it.
Czy istnieją lub istniały inne możliwości odwołania się lub skuteczne środki
prawne, które nie zostały wykorzystane? Jeżeli tak, proszę wyjaśnić, dlaczego nie
zostały wykorzystane.
...........................................................................................................
Si nécessaire, continuer sur une feuille séparée
Continue on a separate sheet if necessary
Można kontynuować na osobnej kartce, jeśli jest to konieczne
V - EXPOSÉ DE L’OBJET DE LA REQUÊ TE ET PRÉTENTIONS PROVISOIRES
POUR UNE SATISFACTION EQUITABLE
STATEMENT OF THE OBJECT OF THE APPLICATION AND PROVISIONAL
CLAIMS FOR JUST SATISFACION
OŚWIADCZENIE DOTYCZĄ CE TEGO, CZEGO DOMAGA SIĘ SKARŻ Ą CYRegionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
15
.........................................................................................................
VI - AUTRES INSTANCES INTERNATIONALES TRAITANT OU AYANT
TRAITÉ L’AFFAIRE
STATEMENT CONCERNING OTHER INTERNATIONAL PROCEEDINGS
OŚWIADCZENIE DOTYCZĄ CE POSTĘ POWANIA PRZED INNYMI
ORGANAMI MIĘ DZYNARODOWYMI
20. Avez-vous fournis à une autre instance internationale d’enquête ou de règlement
les griefs énoncés dans la présente requête? Si oui, fournir des indications détaillées à
ce sujet.
Have you submitted the above complaints to any other procedure of international
investigation or settlement? If so, give full details.
Czy przedstawiałPan/przedstawiała Pani powyższe zarzuty innym organom
międzynarodowym w celu zbadania lub rozstrzygnięcia? Jeśli tak, należy
przedstawić wszystkie szczegóły dotyczą ce takiego postępowania.
...........................................................................................................
VII - PIÈCES ANNEXÉES
LIST OF DOCUMENTS
WYKAZ DOKUMENTÓ W
....................................................................................................
(PAS D’ORIGINAUX, UNIQUEMENT DES COPIES)
(NO ORGINAL DOCUMENTS, ONLY PHOTOCOPIES)
NALEŻ Y DOŁ Ą CZYĆ WYŁ Ą CZNIE KOPIE DOKUMENTÓ W, NIE
ORYGINAŁ Y
(Voir chapitre VII de la note explicative. Joindre copies de toutes les décisions
mentionnées sous ch. IV et VI ci-dessus. Se procurer, au besoin, les copies nécessaires,
et, en cas d’impossibilité, expliquer pourquoi celles-ci ne peuvent pas être obtenues.
Ces documents ne vous seront pas retournés).
(See Part VII of the Explanatory Note. Include copies of all decisions referred to in
Parts IV and VI above. If you do not have, you should obtain them. If you cannot
obtain them, explain why not. No documents will be returned to you).
(Należy załą czyć kopie wszystkich orzeczeń, o których mowa wyżej w Części IV i
VI. Jeśli nie posiada Pan/Pani kopii, należy je wykonać. Jeżeli uzyskanie kopii nie
jest możliwe, proszę wyjaśnić dlaczego. Ż adne dokumenty nie będą Panu/Pani
zwrócone.)Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
16
21.
a) ...........................................................................................................
b) ...........................................................................................................
c) ...........................................................................................................
VIII - DÉCLARATION ET SIGNATURE
DECLARATION AND SIGNATURE
DEKLARACJA I PODPIS
22. Je déclare en toute conscience et loyautéque les renseignements qui figurent sur la
présente formule de requéte sont exacts.
I hereby declare that, to the best of my knowledge and belief, the information I
have given in the present application form is correct.
Niniejszym oświadczam, że informacje podane w niniejszym formularzu
skargi, zgodnie z moją wiedzą i przekonaniem, są prawdziwe.
Lieu/Place/Miejsce ............................................................
Date/Date/Data ..................................................................
(Signature du/de la requêrant(e) ou du/de la représentant(e))
(Signature of the applicant or of the representative)
(Podpis skarżą cego/skarżą cej lub reprezentanta/reprezentantki)Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
17
INFORMACJA WYJAŚNIAJĄ CA
przeznaczona dla osób wypełniają cych formularz skargi na podstawie art. 34
Konwencji
WSTĘ P
Zawarte tu informacje mają na celu ułatwienie sporządzenia skargi do Trybunału.
Proszę przeczytać je uważ nie przed wypełnieniem formularza, a nastę pnie się gać do
nich podczas wypełniania każ dej kolejnej jego czę ści.
Wypełniony formularz bę dzie stanowić Pana/Pani skargę do Trybunału na podstawie
art. 34 Konwencji. Bę dzie on dla Trybunału podstawą do zbadania sprawy. Dlatego
też tak waż ne jest wypełnienie go wyczerpująco i dokładnie, nawet jeśli oznacza to
konieczność powtó rzenia informacji, któ re zostały przekazane Kancelarii Trybunału w
poprzedniej korespondencji.
Formularz złoż ony jest, jak moż na zauważ yć, z ośmiu czę ści. Każ dą z nich należ y
wypełnić w taki sposó b, aby skarga zawierała wszystkie informacje wymagane na
podstawie Regulaminu Trybunału. Poniż ej znajdują się informacje wyjaśniające do
każ dej z czę ści formularza. Na zakoń czenie Informacji Wyjaśniającej załączamy tekst
art. 45 i 47 Regulaminu Trybunału.
INFORMACJE DOTYCZĄ CE FORMULARZA SKARGI
I. STRONY - Art. 47 par. 1(a), (b) i (c)
(1-13)
Jeż eli skarż ących jest wię cej niż jeden, należ y przedstawić wymagane informacje
osobno o każ dym z nich; jeśli jest to konieczne - na oddzielnej kartce.
Skarż ący moż e ustanowić osobę do reprezentowania go. Taki przedstawiciel musi być
adwokatem uprawnionym do prowadzenia polityki w któ rymkolwiek z państw-stron
oraz musi być mieszkań cem jednego z nich, moż e to być też każ da inna osoba
dopuszczona przez Trybunał do reprezentowania skarż ącego. W przypadku, gdy
skarż ący jest reprezentowany przez inną osobę , odpowiednie informacje z tym
związane powinny być zawarte w tej czę ści formularza skargi. Kancelaria bę dzie
prowadzić korespondencję wyłącznie z przedstawicielem ustanowionym przez
skarż ącego.
II. OŚWIADCZENIE DOTYCZĄ CE STANU FAKTYCZNEGO - Art. 47 par.
1(d)
(14)
Informacje dotyczące faktó w związanych ze skargą powinny być przedstawione w
sposó b jasny i zwię zły. Należ y starać się opisywać wydarzenia w takiej kolejności, w
jakiej one nastąpiły z podaniem dokładnych dat. W przypadku, gdy stawiane zarzuty
dotyczą wielu ró ż nych spraw (na przykład ró ż nych postę powań sądowych), należ y
każ dą z nich opisać osobno.
III. OŚWIADCZENIE O DOMNIEMANYCH NARUSZENIACH KONWENCJI
WRAZ Z UZASADNIENIEM - Art. 47 par. 1 (e)
(15)
W tej czę ści formularza należ y w sposó b moż liwie najbardziej precyzyjny wyjaśnić
jakie przepisy Konwencji stanowią podstawę zarzutó w stawianych przez Pana/Panią
oraz wyjaśnić dlaczego, zdaniem Pana/Pani, fakty przedstawione w czę ści II
formularza wskazują na naruszenie tych przepisó w. Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
18
Należ y zauważ yć, ż e niektó re artykuły Konwencji pozwalają - w pewnych
okolicznościach - na ingerencję w prawa, któ re one gwarantują - (patrz np. pkt a) do f)
art. 5 ust. 1 oraz ust. 2 artykułó w od 8 do 11). Jeśli Pana/Pani zarzut jest oparty na
takim artykule należ y wyjaśnić dlaczego Pan/Pani uważ a, iż ingerencja bę dąca
przedmiotem skargi nie była usprawiedliwiona.
IV. OŚWIADCZENIE DOTYCZĄ CE ART. 35 par. 1 KONWENCJI - Art. 47
par. 2 (a)
(15-1Cool
W tym rozdziale należ y przedstawić informacje dotyczące środkó w odwoławczych
podję tych przed władzami państwowymi. Należ y wypełnić każ dą z trzech czę ści tej
rubryki i podać informacje, dotyczącą wykorzystania środkó w odwoławczych osobno
dla każ dego zarzutu stawianego w oparciu o postanowienia Konwencji. W pkt 18
należ y wypowiedzieć się , czy w związku ze stawianymi zarzutami istniały jeszcze
inne moż liwości odwołania się lub skuteczne środki prawne, któ re nie zostały
wykorzystane. W przypadku, gdy takie środki istniały lecz nie zostały wykorzystane,
należ y je określić (np. podając nazwę sądu lub innych organó w, do któ rych moż na
było złoż yć odwołanie) oraz wyjaśnić dlaczego ich nie uż yto.
V. OŚWIADCZENIE DOTYCZĄ CE TEGO, CZEGO DOMAGA SIĘ
SKARŻ Ą CY - Art. 47 par. 1 (g)
(19)
W tym miejscu należ y kró tko stwierdzić, co Pan/Pani chce osiągnąć przy pomocy
skargi do Trybunału. Należ y określić ogó lnie swoje roszczenia co do
zadośćuczynienia, któ re Pan/Pani chce wnieść zgodnie z art. 41 Konwencji.
VI. OŚWIADCZENIE DOTYCZĄ CE POSTĘ POWANIA PRZED INNYMI
ORGANAMI MIĘ DZYNARODOWYMI - Art. 47 par. 2 (b)
(20)
W tym rozdziale należ y podać informacje, czy Pan/Pani przedstawiał kiedykolwiek
zarzuty zawarte w tej skardze innym organom mię dzynarodowym w celu zbadania lub
rozstrzygnię cia. Jeśli tak, należ y przedstawić wszystkie szczegó ły, włącznie z nazwą
organu, do któ rego zarzuty były kierowane, datami oraz informacjami dotyczącymi
postę powania, któ re toczyło się przed nimi oraz informacje dotyczące podję tych
decyzji. Należ y załączyć kopie stosownych decyzji i innych dokumentó w.
VII. WYKAZ DOKUMENTÓ W - Art. 47 par. 1 (h)
(21)
(NALEŻY DOŁ Ą CZYĆ KOPIE DOKUMENTÓW, NIE ORYGINAŁ Y)
Nie należ y zapomnieć o załączeniu do skargi kopii wszystkich wyrokó w i decyzji
wspomnianych w Czę ści IV i VI, jak ró wnież kopii wszelkich innych dokumentó w,
któ re chciałby Pan/Pani przedstawić Trybunałowi jako dowody (nagrania
magnetofonowe, oświadczenia świadkó w, itd.). Należ y takż e
wymienić w wykazie wszelkie wyroki i decyzje, wydane w sprawie. Załączone kopie
wyrokó w i decyzji powinny zawierać uzasadnienia, a nie tylko samą sentencję
orzeczenia. Należ y załączyć wyłącznie dokumenty związane z zarzutami
przedstawionymi do rozpatrzenia przez Trybunał.
VIII. DEKLARACJA I PODPIS - Art. 45 par. 3
(22) Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
19
W przypadku, gdy skarga jest podpisana przez przedstawiciela skarż ącego, należ y
dołączyć do niej odpowiedni dokument pełnomocnictwa podpisany osobiście przez
skarż ącego (chyba, ż e został on dołączony już wcześniej).
Artykuły 45 i 47 Regulaminu Trybunału
Art. 45
(Podpisy)
1. Skargę na podstawie artykułó w 33 i 34 Konwencji należ y złoż yć na piśmie z
podpisem skarż ącego lub jego przedstawiciela.
2. Jeż eli skargę składa organizacja pozarządowa lub grupa jednostek, powinna ona być
podpisana przez osoby upoważ nione do reprezentowania tej organizacji lub grupy.
Rozstrzyganie wątpliwości czy osoby, któ re podpisały skargę były do tego
upoważ nione, należ y do Izby lub Komitetu, któ re bę dą rozpatrywały sprawę .
3. Jeż eli skarż ący są reprezentowani zgodnie z art. 36, ich przedstawiciel lub
przedstawiciele zobowiązani są do złoż enia pełnomocnictwa adwokackiego lub
pisemnego upoważ nienia.
Art. 47
(Treść skargi indywidualnej)
1. Skargę na podstawie art. 34 Konwencji należ y złoż yć na formularzu skargi
dorę czonym przez Kancelarię , chyba ż e Przewodniczący odpowiedniego organu sądu
zdecyduje inaczej.
W formularzu należ y podać:
a) nazwisko, datę urodzenia, narodowość, płeć, zawó d i adres skarż ącego;
b) nazwisko, zawó d i adres przedstawiciela; jeśli został on ustanowiony;
c) nazwę Strony lub Stron, przeciwko któ rej skierowana jest skarga;
d) zwię złe przedstawienie faktó w;
e) zwię złe przedstawienie stawianych zarzutó w naruszenia Konwencji wraz z
uzasadnieniem;
f) zwię złe przedstawienie sposobu, w jaki skarż ący wywiązał się z wymogó w
dotyczących dopuszczalności skargi (wykorzystanie krajowych środkó w
odwoławczych i zasada sześciu miesię cy) określonych w art. 35 par. 1 Konwencji;
oraz
g) przedmiot skargi, jak ró wnież ogó lnie określenie roszczenia co do
zadośćuczynienia, któ re skarż ący chciałby wnieść na podstawie art. 41 Konwencji;
i dołączyć do niego:
h) kopie wszelkich właściwych dokumentó w, a w szczegó lności decyzji sądowych i
innych decyzji związanych ze skargą.
2. Ponadto skarż ący powinni:
a) przedstawić informacje, a w szczegó lności dokumenty i decyzje, o któ rych mowa w
par. 1 (h) powyż ej, umoż liwiające wykazanie, ż e zostały spełnione warunki określone
w art. 35 par. 1 Konwencji; oraz
b) wskazać czy przedstawiali już wcześniej swoje zarzuty innym organom
mię dzynarodowym w celu zbadania lub rozstrzygnię cia.
3. Skarż ący, któ rzy nie ż yczą sobie ujawnienia swoich danych personalnych powinni o
tym poinformować oraz przedstawić powody uzasadniające takie odstę pstwo od
normalnej zasady publicznego dostę pu do informacji w postę powaniach przed
Trybunałem. Przewodniczący Izb moż e zgodzić się na niepodawanie danych Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie [link widoczny dla zalogowanych]
20
personalnych skarż ącego do wiadomości publicznej w wyjątkowych i odpowiednio
uzasadnionych przypadkach.
4. Niewywiązanie się z wymogó w podanych w par. 1 i 2 powyż ej moż e pociągnąć za
sobą odmowę zarejestrowania i rozpatrzenia skargi przez Trybunał.
5. Za datę złoż enia skargi zasadniczo uznaje się , według ogó lnej zasady, datę
pierwszego listu od skarż ącego, w któ rym przedstawił on, choćby skró towo, przedmiot
skargi. Trybunał moż e jednak, o ile uzna, ż e istnieją ku temu uzasadnione powody,
podjąć decyzję o przyję ciu innej daty za datę złoż enia skargi.
6. Skarż ący powinni informować Trybunał o wszelkich zmianach adresu oraz innych
okolicznościach dotyczących skargi.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Forum Wykluczeni Opiekunowie Strona Główna -> PLAN DZIAŁANIA -> PLAN DZIAŁANIA 4 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

   
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin